· Klein, (dalam Farida
Rahim, 2005:3) mengemukakan bahawa definisi membaca mencakupi membaca yang
merupakan sesuatu proses. Maksudnya ialah informasi dari teks dan pengetahuan
yang dimiliki oleh pembaca mempunyai peranan yang utama dalam membentuk makna.
· Harris dan Sipay (1980)
menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang
bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis.
· Manakala Kenedy (1981)
pula mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk
visual (lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan),
menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang telah diketahui dan
seterusnya berdasarkan pengalaman lalu, memahami dan mentafsirkan maksudnya.
· Membaca dapat diertikan
sebagai satu proses yang dilakukan pembaca bagi membentuk atau memberikan makna
terhadap teks yang dibacanya tersebut sebelum membuat sesuatu keputusan (Mahzan
Arshad, 158:2008).
· Membaca juga merupakan
proses memahami atau membina, kerana kita belum membaca jika belum memahami
(Safiah 1985).
· Menurut Tinker, membaca
mempunyai tiga proses yang berlaku iaitu 1) pengiktirafan perkataan simbol, 2)
menarik balik pengalaman yang berkaitan dengannya, dan 3) pembinaan semula
pengetahuan untuk menggabungkan idea baru yang terkandung di dalam bahan.
· Membaca merupakan satu
proses pembentukan dan pemberian makna menerusi interaksi antara pembaca dengan
bahan yang dibaca ataupun proses membina jambatan antara bahan yang dibaca
dengan pengalaman latar si pembaca. (Anderson dan Pearson, 1984).
· The definition of
reading has its own history, back in 1908, Huey (cited in Robeck, 1974.p. 31)
defined reading as sequence of cognitive events. He also considered reading as
an intellectual process in which the reader learns and practices accuracy of
thought, good judgment and feeling of values.
· Kedua-dua aktiviti,
membaca dan memberi makna adalah proses yang konstruktif dan saling membantu
antara satu sama lain.
· Membaca juga boleh
dilihat sebagai proses memilih dan mengambil tindakan apabila pembaca
menyesuaikan proses membaca dengan tujuan dan jenis teks yang
dibacanya.(Anderson, Hiebert, Scott dan Wilkinson, 1985). Proses menentukan
apakah tujuan dan tindakan yang akan diambil ini berlaku serentak dengan proses
membina makna daripada bahan yang dibaca.
· Goodman (1975, p.5)
menerangkan bahawa membaca membolehkan kita sentiasa mencari jalan yang paling
langsung dengan makna yang ada. Sentiasa menggunakan strategi untuk
mengurangkan ketidakpastian, sentiasa memilih tentang penggunaan penyediaan
bahan isyarat dan melukis dengan lebih mendalam pada kecekapan sebelum
menggunakan kompetensi bahasa dan akhirnya, beliau menyebut pembaca berkesan
mengurangkan kebergantungan terhadap visual secara terperinci.
· Bagi Smith dan Johnson
(1980) pula, membaca berteraskan keinginan mewujudkan interaksi antara
penyampaian idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca.
· Goodman (1973) pula
menyatakan membaca adalah proses psikolinguistik yang bermula daripada pembaca
mengamati perkataan yang terdapat dalam teks yang dibaca sehinggalah terbentuknya
makna berdasarkan pengamatan yang
dilakukan. Ini menunjukkan melalui proses itu wujud interaksi antara bahasa
dengan pemikiran kerana hubungan antara bahasa dengan pemikiran sememangnya
berlaku dalam dimensi yang lebih luas.
· Membaca seperti juga
menulis, adalah asas literasi yang digunakan sebagai alat berkomunikasi secara
langsung dan tidak langsung
· Smith (1994) pula
berpendapat membaca memberikan peluang kepada seseorang bagi mendapatkan
sesuatu yang lebih luas sifatnya.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTahniah diucapkan, kerana dah telah membina satu blog keterampilan membaca, semoga semua maklumat ini dapat berguna dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca.
ReplyDelete