PEMILIHAN BAHAN BACAAN
Bahan bacaan merangkumi
sebuah buku, petikan akhbar atau pun majalah, surat dan sebagainya. Sebagai
pembaca, bahan bacaan dapat mempengaruhi keberkesanan pembacaan. Susah ataupun
senangnya bahan bacaan itu berkait rapat dengan tahap pembacaan pembaca ketika
membaca. Guru-guru sering menghadapi masalah dalam memilih bahan bacaan untuk
pelajar. Bahan sama ada dalam bentuk cetakan atau audio visual, ia perlu
disediakan untuk pelajar bagi melakukan tugasan yang ditetapkan oleh guru. Oleh
itu, penyediaan bahan bacaan bukan hanya meliputi usaha menyediakan bahan
sahaja tetapi ia merangkumi tugasan yang perlu dilaksanakan dalam aktiviti
membaca tersebut. Kesesuaian bahan dengan minat, kebolehan dan kesediaan
belajar mempengaruhi kejayaan pengajaran bacaan dalam kelas.
Bahan bacaan merangkumi pelbagai bentuk, jenis dan gaya
seperti bahan akademik, sastera, laporan, berita dan sebagainya. Kepelbagaian
laras bahasa dapat mempengaruhi kefahaman pelajar kerana perbezaan yang wujud
dari segi perbendaharaan kata, rangkai kata, ayat atau gaya bahasa. Apabila
digandingkan dengan bahasa lisan, bahan bacaan berbeza terutamanya dari segi
penggunaan kata, ayat dan penyampaian gaya bahasa. Bahan bagi bacaan perlu
disediakan dengan menggunakan bahasa yang bersifat formal, dengan
menitikberatkan penggunaan tatabahasa, struktur ayat yang lengkap,
perbendaharaan kata terpilih yang sesuai dengan jangkaan pembaca serta
mempunyai daya penarik supaya terus dibaca. (Yahya Othman, 2004 : 98)
Pemilihan bahan bacaan adalah penting kerana pembaca
khususnya pelajar terdedah kepada maklumat yang positif mahupun negatif,
kesahihan maklumat dan fakta serta kecenderungan, batasan dan halangan yang
akan mungkin timbul dalam pemilihan bahan bacaan. Dengan tidak adanya
persediaan dari segi kriteria memilih bahan bacaan, ia akan menyebabkan
berlakunya pembaziran wang, masa dan sebagainya. (George M.Jacobs & Loh Wan
Inn, 2002 : 23)
Secara umumnya, pemilihan sesuatu bahan bacaan adalah
sesuatu yang subjektif. Setiap pelajar perlu mempunyai arah dan hala tuju dalam
memilih sesuatu buku atau bahan bacaan. Contohnya, pelajar tahap rendah perlu
diberi bimbingan dan nasihat oleh ibu bapa sebelum membelinya dan pelajar tahap
menengah pula perlu mendapatkan garis panduan daripada guru-guru. Berdasarkan
situasi semasa, pemilihan sesuatu bahan bacaan yang diamalkan oleh kebanyakan
pelajar boleh dibahagikan kepada beberapa faktor iaitu:
i.
Buku
rujukan yang mempunyai perkaitan dengan mata pelajaran yang dipelajari
ii.
Buku
umum iaitu cerita, sukan dan hiburan yang diminati berdasarkan kepada keperluan
semasa.
iii.
Buku
yang diwajibkan oleh guru sekolah.
Pemilihan
bahan bacaan juga dibuat berdasarkan ingin memperkemas dan memantapkan lagi
ilmu pengetahuan, maklumat, kemahiran dan pengalaman sedia ada. Melalui
perluasan ini, pembaca khususnya pelajar akan berusaha untuk memilih bahan
bacaan yang berkaitan dengan nilai dan kemajuan diri, teknik pembelajaran dan
isu-isu semasa. Dengan itu, kita sebagai pembaca perlu mengetahui realiti dan
kebenaran bahan bacaan dengan keperluan persekitarannya. Secara keseluruhannya,
faktor dalam pemilihan bahan bacaan berubah mengikut keperluan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment