TEORI MEMBACA
Membaca adalah
salah satu jenis keterampilan berbahasa dan juga suatu proses yang kompleks dan
rumit. Membaca yang kompleks dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor. Model
teori membaca lahir daripada perspekif bagaimana makna diangkat dari bacaan.
Inti atau kandungan proses membaca adalah seseorang itu berusaha untuk memahami isi yang ingin diluahkan oleh
penulis dalam bacaan mereka. Pemerolehan
makna yang diangkat dari pelbagai-bagai jenis sudut. Dari sudut itulah
pandangan para ahli intelektual dibezakan. Terdapat tiga pandangan tentang bagaimana makna-makna
ini diperolehi dan seterusnya melahirkan tiga model teori membaca. Tiga model
teori itu antaranya ialah :
1. MODEL TEORI BOTTOM-UP
Memandangkan bahasa yang mewadahi teks akan menentukan pemahaman. Oleh
sebab itu, secara fiziknya ketika orang
melakukan kegiatan membaca, yang dipandang adalah halaman-halaman bacaan yang
kedudukannya berada di bawah (kecuali membaca sambil tidur). Secara
literal, bottom-up bererti ‘dari bawah ke atas’. Maksudnya, makna itu berasal dari bawah (teks) menuju ke atas
(otak/kepala). Secara harfiah, menurut teori bottom-up, teks-teks
inilah yang menentukan pemahaman. Inti
proses membaca menurut teori ini adalah proses pengekodan kembali simbol
tuturan tertulis (Harris & Sipay, 1980). Membaca dalam proses bottom-up
merupakan proses yang melibatkan ketepatan, perincian, dan rangkaian persepsi
dan identifikasi huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit bahasa lainnya. Tugas
utama pembaca menurut teori ini adalah mengekod lambang-lambang yang tertulis
menjadi bunyi-bunyi bahasa (Harjasuna, 1996). Brown (2001) menyatakan bahawa
pada proses bottom-up membaca terlebih dahulu mengetahui berbagai tanda
linguistik, seperti huruf, morfem, suku kata, kata-kata frasa, petunjuk
gramatika dan tanda wacana, kemudian menggunakan mekanisme pemprosesan yang
masuk akal, koheren dan bermakna. Hal ini supaya para pembaca dapat memahami sesuatu bacaan melalui teori ini,
pembaca memerlukan keterampilan yang berhubungan dengan lambang bahasa yang
digunakan dalam teks.
2. MODEL TEORI TOP-DOWN
Teori ini dikenali sebagai model
psikolinguistik dalam membaca dan teori ini dikembangkan oleh Goodman (1976). Model ini memandang kegiatan membaca sebagai sebahagian dari proses
pengembangan skemata seseorang yakni pembaca secara stimultan (terus-menerus),
menguji dan menerima atau menolak hipotesis yang ia buat sendiri pada saat
proses membaca berlangsung. Pada model ini, informasi grafik hanya digunakan
untuk menyokong hipotesis tentang makna. Pembaca tidak memerlukan bahan informasi grafik yang banyak lagi dari pembacaan
kerana mereka telah memiliki modal bacaan mereka sendiri untuk membuat
pengertian dalam bacaan. Proses membaca
model ini dimulai dengan hipotesis dan prediksi-prediksi kemudian
memverifikasinya/mengesahkannya dengan menggunakan stimulus/rangsangan yang
berupa tulisan yang ada pada teks. Inti dari model teori Top-down ialah pembaca
mulai memproses pemahaman teks dari yang berasaskan sumber hukum yang lebih
tinggi. Pembaca boleh memulai tahap pembacaannya dengan membaca
prediksi-prediksi, hipotesis-hipotesis, dugaan-dugaanyang berkaitan dengan apa
yang mungkin ada dalam bacaan tersebut, yang bermodalkan pengetahuan tentang
isi dan bahasa yang dimilikinya. Untuk membantu pemahaman dengan menggunakan
teori ini, pembaca menggunakan strategi yang didasarkan pada penggunaan petunjuk
semantik dan sintaksis, maksudnya untuk
mendapatkan makna bacaan, pembaca dapat menggunakan petunjuk tambahan yang berupa
kompetensi berbahasa yang mereka miliki. Jadi, kompetensi berbahasa dan
pengetahuan tentang apa sahaja memainkan peranan penting dalam membentuk makna
bacaan sesuatu teks. Jadi menurut teori
Top-down dapat disimpulkan bahwa pengetahuan, pengalaman dan kecerdasan pembaca
diperlukan sebagai dasar dalam memahami bacaan.
3. MODEL TEORI INTERAKTIF
Model ini
merupakan kombinasi antara pemahaman model Top-Down dan model Bottom-Up. Pada
model interaktif, pembaca mengangkat pendekatan top-down untuk memprediksikan
makna, kemudian beralih ke pendekatan bottom-up untuk menguji apakah hal itu
benar-benar seperti yang dikatakan oleh penulis. Ertinya, kedua model tersebut
terjadi secara stimultan pada saat membaca. Pengamal teori ini memandang bahawa
kegiatan membaca merupakan suatu interaksi antara pembaca dengan teks. Dengan
teori itu, dijelaskan bagaimana seorang pembaca menguasai, menyimpan dan
mempergunakan pengetahuan dalam format skemata. Kegiatan membaca adalah proses
membuat hubungan yang bermaksud bahawa informasi baru dengan pengetahuan yang
dimiliki sebelumnya (skemata). Menurut pandangan interaktif, membaca diawali
dengan formulasi tentang hipotesis berkaitan makna, kemudian dilanjutkan dengan
menguraikan makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan. Model interaktif
adalah model membaca yang menggunakan secara serentak antara pengetahuan
informasi grafik dan informasi yang ada dalam fikiran pembaca. Proses membaca
menurut pandangan interaktif adalah proses intelektual yang kompleks, mencakupi
dua kemampuan utama, yaitu kemampuan memahami makna kata dan kemampuan berfikir
tentang konsep verbal (Rubin, 1982). Pendapat ini mengisyaratkan bahawa ketika
proses membaca berlangsung, terjadi konsentrasi dua arah pada pemikiran pembaca
dalam waktu yang sama. Dalam melakukan aktiviti-aktiviti membaca, pembaca secara
aktif memberi respon dan mengungkapkan bunyi tulisan dan bahasa yang digunakan
oleh penulis. Selain itu, pembaca digalakkan untuk mengungkapkan makna yang terkandung di
dalamnya atau makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui teks yang
dibacanya.
4.TEORI MODEL TRANSEKSIONAL
Model ini
adalah proses yang berhubung antara transaksi diantara pembaca dengan bahan
bacaan. Pembacaan seperti ini digunakan oleh seseorang pembaca untuk memahami,
meneliti dan mengaplikasikannya dari bahan bacaan kepada pelaksanaanya. Proses
pelaksanaan seperti ini banyak digunakan oleh pelajar dalam proses pembelajaran
dan pengajaran.
5.TEKNIK MEMBACA KWLH
Teknik KWLH ialah satu teknik membaca secara kritis yang memerlukan
pelajar meninjau perkara-perkara yang telah diketahui, yang akan diketahui dan
yang telah dipelajari. Teknik ini bertujuan menggalakkan pelajar mencari
maklumat tambahan daripada pelbagai sumber.
Teknik ini juga sesuai dilaksanakan untuk bacaan ekstensif dan kritis.
K(What I know )
·
Know (Tahu). Murid-murid
mencatat maklumat yang sudah diketahui berdasarkan tajuk atau perkara yang akan
dibincangkan.
W(Want)
·
(Hendak/Ingin
Tahu). Murid-murid mencatat maklumat yang ingin diketahui dengan lebih lanjut
berdasarkan tajuk atau perkara yang dibaca.
L(What I learned)
- Learn (Pelajari). Murid-murid dikehendaki
mencatat isi penting yang diperoleh daripada bahan bacaan berdasarkan
tajuk atau teks. Dengan perkataan lain,
murid-murid menjawab soalan yang dibina sendiri.
H(How much I want to
know)
- How (Bagaimana).
Murid-murid dikehendaki mencatat bagaimana, bila dan di mana untuk
mendapatkan maklumat yang belum lengkap berdasarkan teks yang diberi.
Murid-murid juga berupaya mengemukakan cadangan untuk merujuk sumber lain.
BAGAIMANAKAH CARANYA?
- Guru menyediakan tajuk dan memberi borang KWLH kepada pelajar.
- Guru berbincang dengan pelajar tentang tajuk dan meminta pelajar
mengisi ruangan ‘K’ ( apa yang saya tahu) berkaitan dengan tajuk.
- Guru meminta pelajar mengisi ruangan ‘W’ ( apa yang saya
ingin tahu) tentang tajuk yang diberi.
- Guru memberi petikan dan meminta pelajar membaca dan mencatat
isi-isi penting dalam ruangan ‘L’ ( apa yang saya telah pelajari).
- Guru berbincang dengan
pelajar tentang perkara yang telah mereka pelajari dan meminta pelajar
mengisi ruangan ‘H’ ( bagaimana saya boleh mendapatkan maklumat
tambahan) berkaitan dengan tajuk yang dipelajari.
K
(know)
|
W
(want)
|
L
(learned)
|
H
(how)
|
6. TEKNIK MEMBACA SQ3R
Teknik SQ3R digunakan oleh guru
untuk membimbing pelajar bagi meningkatkan kemahiran belajar pelajar. Pelajar
dapat membaca secara kendiri bagi memperkukuh kemahiran berfikir. Ini semua
dapat dilakukan dengan memberi penekanan kepada tinjauan. Maklumat
diperoleh melalui penyoalan. Pengukuhan maklumat dibuat dengan menyatakan
kembali dan menyemak semula
APAKAH YANG BERLAKU PADA SETIAP PERINGKAT BACAAN?
i.
Survey( imbasan)
Murid-murid membaca secara pantas untuk mendapatkan
gambaran awal tentang isi bacaan mengikut pemahaman masing-masing. Mereka hanya
memfokuskan terhadap bahan atau teks yang berkaitan tajuk utama, sub
tajuk/tajuk kecil, gambar, symbol, ilustrasi, grafik dan pemenggalan
teks.Teknik bacaan yang sesuai digunakan ialah teknik skimming dan scanning.
ii.
Soalan (Question)
Pada peringkat ini,
pelajar membina soalan daripada tinjauan yang telah dilakukan. Soalan
boleh dibina dengan menggunakan prinsip 5W 1H iaitu what
(apa?),when (bila?), where (di mana?), why (mengapa?), who (siapa?), how
(bagaimana?). Dengan pertanyaan ini
pelajar akan tertumpu kepada mencari jawapan bagi soalan-soalan
yang dibina.
iii.
Read (membaca)
Murid-murid
menyenaraikan beberapa isi soalan (intipati yang terkandung dalam teks. Soalan tersebut
adalah berdasarkan perkara yang ingin diketahui oleh murid-murid tentang
topik/isu dalam teks. Soalan tersebut juga adalah penyenaraian siri soalan yang
berkaitan dengan tugasan yang diberi di samping merupakan panduan kepada
jawapan sebenar. Murid-murid akan mencari
jawapan dan ramalan jawapan yang paling sesuai.
iv.
Recite (Menyebut/mengulang)
Setelah murid-murid membaca keseluruhan teks,
mereka dikehendaki mengingat kembali kesemua atau sebahagian maklumat yang
terdapat. Murid-murid perlu menyenaraikan maklumat yang berkaitan soalan atau
tugasan sebelum dapat menjawab semua soalan tugasan berdasarkan maklumat dalam
teks. Murid-murid juga boleh mengemukakan jawapan kepada soalan asal sebelum
merujuk jawapan yang terdapat dalam teks serta membandingkan ketepatan jawapan
masing-masing.
v.
Review (Menyemak)
Pada peringkat ini, murid-murid dikehendaki
membaca semula soalan dan jawapan yang ditulis atau dicatat. Ini adalah
peringkat untuk mengesahkan jawapan yang dikemukakan oleh murid-murid pada
peringkat recite (menyebut/mengulang). Murid-murid perlu mempastikan
bahawa semua bahagian sudah dijawab berdasarkan fakta dan maklumat dalam teks.
Murid-murid sepatutnya tidak tertinggal maklumat atau fakta dalam tugasan pada
peringkat question (menyoal).
TUJUAN SQ3R
Membolehkan pelajar membaca
secara kritis, membolehkan mereka meninjau perkara-perkara yang telah diketahui
tentang bahan tersebut untuk dikaitkan dengan pengetahuan dan
pengalaman pelajar. Menarik minat pelajar untuk membaca perkara-perkara yang
hendak diketahui. Juga membolehkan mereka mengenal pasti perkara-perkara yang
telah dipelajari dan perkara-perkara tambahan yang belum diketahui lagi .
7. TEKNIK MEMBACA BIMBINGAN MENJANGKA
Bimbingan menjangka adalah
bimbingan yang diberi oleh guru khususnya untuk membantu murid membaca dan
memahami. Hj Ismail Hj. Zakaria, Salmah Othman, Elly Chong, (1992:86),
mengistilahkan bimbingan menjangka sebagai aktiviti membaca terarah. Aktiviti
bimbingan menjangka digunakan untuk membimbing murid membaca dan memahami
petikan, rencana dan karya sastera. Aktiviti ini juga sesuai untuk mengajar
bacaan dan kefahaman kepada kumpulan kecil atau keseluruhan kelas. Terdapat
lima langkah yang perlu diikuti oleh guru dan murid ketika menjalankan aktiviti
bimbingan membaca.
·
LANGKAH 1
Guru perlu melakukan
tinjauan terhadap pengetahuan dan pengalaman sedia ada murid berkaitan petikan
yang akan dibaca. Sekiranya pengetahuan dan pengalaman murid kurang mencukupi
maka, guru perlu menjalankan beberapa aktiviti awal, iaitu (i) membaca petikan
sepintas lalu, (ii) menyampaikan isi utama petikan kepada murid, (iii)
menyenaraikan perkataan dan konsep baharu dan menghuraikan maknanya dan (iv)
menggunakan gambar, foto, tayangan slaid atau filem sebagai pengukuhan
pengetahuan dan pengalaman murid tentang isi petikan.
·
LANGKAH 2
Sebelum pembacaan yang sebenarnya dijalankan, guru
menjelaskan kepada murid tentang tujuan pembacaan itu. Penyataan tujuan
pembacaan dapat ditunjukkan melalui empat aktiviti, iaitu (i) mendapatkan
isi-isi utama petikan, (ii) memberi makna perkataan tertentu mengikut konteks,
(iii) mengemukakan pendapat tentang kesesuaian tajuk dan (iv) menghuraikan
gerak balas afektif terhadap petikan.
·
LANGKAH 3
Guru menentukan had masa untuk murid
membaca petikan khususnya berdasarkan pembacaan senyap. Pembacaan kuat pula
dijalankan hanya untuk interpretasi terhadap sesuatu persoalan atau penghayatan
keindahan bahasa dalam petikan.
Teknik
pengajaran bacaan kuat tidak digalakkan untuk pengajaran dan pembelajaran dalam
peringkat ini.
·
LANGKAH 4
Perbincangan isi petikan dijalankan
secara bersoal jawab seperti yang dijalankan ketika aktiviti mengenal pasti
tujuan pembacaan. Perbincangan juga boleh
dijalankan berdasarkan pengalaman baharu yang dialami oleh murid. Perbincangan
boleh dijalankan di peringkat kelas dan dijalankan oleh guru dengan melibatkan
murid secara aktif. Guru boleh berperanan sebagai penasihat dan pemudah cara
jika perbincangan dijalankan dalam kumpulan kecil.
·
LANGKAH 5
Langkah ini merupakan aktiviti pengayaan yang boleh
dijalankan berdasarkan aktiviti dalam keempat-empat langkah sebelum ini.
Aktiviti pengayaan boleh dijalankan dalam kelas atau sebagai kerja rumah
berdasarkan tiga kaedah, iaitu (i) melakukan ilustrasi peristiwa dalam petikan,
(ii) menulis cerita berdasarkan tema yang sama dan (iii) melakukan bacaan luas
tentang tajuk yang dibaca.
8. TEKNIK MEMBACA RADAR
APA
ITU RADAR ?
R= read (membaca)
A= analogize (menganologi)
D= discuss (berbincang)
A= apply (mengaplikasi)
R= review (menyemak)
Teknik RADAR direka oleh Martin pada tahun 1983.
Teknik ini membolehkan pelajar menghubungkaitkan apa yang diketahui dengan
perkara yang baru. RADAR berfungsi untuk mengesan pengetahuan baru dan
mengaitkannya dengan pengetahuan yang telah diketahui. Melalui kaedah ini pelajar berpeluang untuk membandingkan konsep yang
akan dipelajari dengan pengalaman atau pengetahuan sedia ada pada diri mereka
sendiri.
5 LANGKAH RADAR IALAH :
1. R=READ
Pelajar dikehendaki membaca petikan serta
mendapatkan maklumat yang dikehendaki. Pelajar juga boleh mendapatkan maklumat
daripada teks yang diberi serta membandingkan dengan maklumat lain.
2. A= ANOLOGIZE
Pelajar menerangkan bagaimana konsep, barang, idea,
tempat berhubungkait dan mempunyai persamaan.
3. D= DISCUSS
Pelajar
menyenaraikan persamaan yang terdapat pada barang, idea atau tempat. Guru
membantu pelajar membuat perbandingan serta menentukan persamaan yang penting
tentang konsep, barang, idea atau tempat.
4. A=APPLY
Bincang
secara mendalam tentang dua perkara yang dibandingkan
5. R=REVIEW
Membuat
penyelidikan lanjutan tentang apa yang dibincangkan atau merumus semula apa
yang telah dibincangkan.
Dengan ini dapatlah
dikatakan bahawa, membaca dan memahami merupakan proses aktif yang di dalamnya
melibatkan banyak faktor. Keterlibatan faktor-faktor itu bertujuan untuk
memperolehi pemahaman melalui proses interaksi antara pembaca dengan bacaan
dalam peristiwa membaca. Model teori dan teknik membaca di atas mewarnai
pandangan para ahli tentang membaca. Jika diamati secara teliti, tulisan atau pembahasan
tentang membaca dalam buku-buku dan jurnal-jurnal, sedikit atau banyak, ia menyentuh
kesemua teori yang diterangkan di atas. Selalu ada benang merah yang menghubungkan
pandangan para ahli dengan model teori membaca tersebut.
No comments:
Post a Comment