4.0 MASALAH DALAM MEMBACA
Membaca
merupakan suatu proses yang bukan sahaja dilalui oleh pelajar malah ia turut
dilalui oleh pembaca dewasa. Lazimnya, membaca merupakan proses yang paling
banyak dilalui oleh pelajar semasa mereka menuntut di institusi pengajian
tinggi. Mereka membaca untuk mencari tugasan, menganalisis teks untuk
mendapatkan maklumat, membaca jurnal, laporan dan sebagainya. Walau
bagaimanapun, mereka juga mengalami kesukaran dalam proses membaca terutamanya
yang melibatkan usaha untuk memahami isi kandungan teks. Menurut Carrell
(1992), beliau menyatakan keupayaan untuk memahami isi kandungan teks banyak
dipengaruhi oleh latar belakang bahan yang dibaca, bahasa yang sukar difahami,
jenis dan panjang sesuatu petikan. Malahan, dapatan kajian yang dilakukan oleh
Kid dan Greene (2002) menunjukkan pembaca dewasa juga menghadapi masalah dalam
membaca seperti masalah kesedaran fonemik, analisis perkataan, kelancaran,
perbendaharaan kata dan pemahaman. Memandangkan penguasaan membaca dianggap
penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran, maka kita perlu menilai aspek
yang mempengaruhi permasalahan dalam membaca untuk memastikan pembelajaran
tersebut berkesan. (Yahya Othman, 2003 : 9)
Antara masalah yang mempengaruhi
proses membaca adalah seperti membaca secara pasif, strategi yang tidak jelas,
kurangnya pengetahuan lalu, kurang mengintegrasi maklumat, sikap sambil lewa,
kesedaran meta kognitif serta kesedaran dan pemantauan proses membaca.
a)
Membaca
secara pasif
Membaca secara pasif merupakan salah satu faktor yang
boleh menyumbang kepada masalah membaca. Keadaan ini wujud apabila pembaca
tidak mementingkan pembinaan makna dan strategi membaca. Hal ini kerana
strategi membaca dan penguasaan perbendaharaan kata mempengaruhi kebolehan
membaca. Secara signifikannya, terdapat perbezaan dari segi penggunaan strategi
membaca dalam kalangan pembaca dewasa. Contohnya, terdapat pembaca yang menggunakan
strategi pengulangan ayat dan sesetengah mereka tidak terikat dengan mana-mana
strategi yang khusus. Hal ini menunjukkan pembaca dewasa berupaya menganalisis,
merumus dan mensintesiskan maklumat teks serta melakukan inferens jika strategi
yang digunakan adalah sesuai.
b)
Strategi
yang tidak jelas
Menurut
kajian oleh Pressley et.al (1995), beliau menunjukkan pelajar tidak mempunyai
strategi terancang apabila mempelajari teks untuk tujuan peperiksaan. Mereka
gagal dalam mencari maklumat dalam teks, tidak memantau dama ada mengetahui
idea utama petikan dan tidak menghuraikan fakta yang terdapat di dalam teks.
Pelajar juga dikatakan menggunakan strategi yang tidak sofistikated dan tidak
efektif jika dilihat dalam perspektif pemprosesan maklumat. Pelajar tidak dapat
memahami teks yang mempunyai pembinaan makna apabila melibatkan konteks yang
lebih mencabar. Akibatnya, mereka kurang menguasai teks dengan baik dan keadaan
ini mempengaruhi pemahaman.
c)
Kurangnya
pengetahuan lalu
Pengetahuan lalu berkaitan tajuk yang dibaca juga
mempengaruhi kebolehbacaan membaca dan pemahaman. Pengalaman hidup pembaca
berkaitan kandungan teks yang dibaca memberikan peluang kepada mereka
menyesuaikan pengalaman tersebut dengan maklumat teks. Walau bagaimanapun,
masalah wujud kerana pembaca kurang memiliki pengetahuan lalu yang mungkin
disebabkan oleh kurangnya pendedahan atau peluang untuk menguasainya adalah
terhad.
d)
Kurang
mengintegrasikan maklumat
Dalam
proses membaca, pembaca bukan sahaja menumpukan perhatiannya dengan kandungan
teks yang dibaca, malah mereka perlu mampu mengintegrasikan maklumat yang
dibaca agar selaras dengan tugasan membaca yang diberikan kepada mereka.
Contohnya, sesetengah pembaca mampu mendapatkan maklumat yang diminta tetapi
gagal untuk menyesuaikannya dengan keperluan tugasan. Secara tidak langsung,
keadaan ini menunjukkan mereka sukar untuk memanfaatkan kandungan teks untuk
tujuan pemahaman. Maka, pembaca memerlukan proses seimbang dengan pendekatan
berbentuk lingkaran (spiral) yang
menggabungkan pengajaran secara responsif dengan pembinaan pengetahuan, makna
dan mengenal pasti perkataan.
e)
Sikap
yang tidak mengambil berat
Sikap
yang tidak mengambil berat terhadap kelangsungan proses membaca telah
dibincangkan oleh Slater dan Horstman (2002). Mereka berpendapat aspek afektif
dalam proses membaca memberi kesan terhadap kemajuan penguasaan membaca. Faktor
sikap yang tidak mengambil berat ini juga turut disokong oleh Koda (2005) yang
mengatakan bahawa pembaca sering tidak mementingkan proses pemahaman membaca
yang perlu dikuasai oleh pembaca. Pembaca seharusnya melihat perspektif membaca
dari segi konstruktif yang memerlukan penguasaan skema yang mendasari
pemahaman. Manakala, pembaca yang matang akan menguasai proses membaca dengan
memiliki kesedaran meta kognitif untuk memahami teks tersebut. (Margaret Ann
Richek et.al, 2002 : 6)
f)
Kesedaran
meta kognitif
Selain
itu juga, kesedaran meta kognitif dianggap mempengaruhi kebolehan membaca. Tambahan
pula, pada masa kini kajian dalam bidang membaca telah mula memberi fokus
terhadap peranan meta kognitif. Kajian-kajian yang dilakukan ke atas pelajar
adalah lebih matang dan menunjukkan wujudnya keperluan terhadap kesedaran meta
kognitif bagi meningkatkan kebolehan memahami teks dengan lebih berkesan.
g)
Kesedaran
dan pemantauan
Pengetahuan
atau kesedaran metakognitif adalah pengetahuan yang dimiliki. Tugasan yang
dihadapi dan strategi yang digunakan oleh pembaca. Aspek kesedaran dan
pemantauan dalam proses membaca juga dianggap penting dalam mempengaruhi
kebolehan membaca. Menurut Mokhtari dan Carla (2002), kedua-dua aspek tersebut
banyak mempengaruhi kebolehan membaca seseorang. Berdasarkan kajian yang mereka
menunjukkan bahawa pelajar juga perlu didedahkan dengan strategi metakognitif
yang didapati dapat membantu mereka memahami teks dengan lebih berkesan.
Selain itu juga, masalah membaca ini
turut dipengaruhi oleh beberapa faktor yang menyumbang kepada kebolehan membaca.
Contohnya, faktor pembaca
sendiri, faktor psikologi dan faktor persekitaran. (Yahya Othman, 2004 : 18)
a)
Faktor
pembaca sendiri
Kecerdasan dan kebolehan membaca saling berkait antara
satu sama lain. Pelajar yang mempunyai kecerdasan yang tinggi lazimnya
berpeluang memahami bahan yang dibacanya berbanding pelajar yang lemah.
Kecerdasan ini dapat membantu pelajar untuk menumpukan perhatian dan mengingat
perkara yang dibacanya. Pertalian antara kecerdasan dengan tahap pemahaman
sememangnya wujud. Kajian menunjukkan bahawa pelajar yang cerdas mempunyai
tahap pemahaman yang lebih baik berbanding pelajar yang lain. Terdapat juga
hubungan antara kebolehan berbahasa dengan kejayaan dalam membaca. Contohnya,
penguasaan perbendaharaan kata yang luas dapat membantu pelajar memahami teks
yang dibacanya tanpa gangguan mencari maksud perkataan yang sukar. Faktor
individu dalam mempelajari kaedah membaca melibatkan aspek self-esteem, kawalan diri, mengambil risiko, kebimbangan dan
motivasi. Sekiranya, pelajar tidak mempunyai tahap kecerdasan yang tinggi, ia
akan menyebabkan berlakunya masalah membaca dan mengurangkan tahap pemahaman
pelajar.
b)
Faktor
psikologi
Minat dan motivasi berperanan dalam membina tabiat dan
keupayaan membaca. Minat yang mendalam ke atas bahan bacaan memudahkan
seseorang itu mengalami proses pembacaannya. Dorongan dan pemupukan minat juga
memerlukan kerjasama guru dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang
kondusif bagi menangani masalah membaca dalam kalangan pelajar seperti :
i.
Menunjukkan kepentingan
membaca dalam aktiviti harian.
ii.
Menyediakan bahan
bacaan yang banyak dan pelbagai pilihan dalam kelas.
iii.
Menggalakkan
aktiviti bercerita dan berkongsi pengalaman daripada bahan bacaan.’
iv.
Menentukan
pemilihan bahan bacaan, alatan, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran
yang sesuai.
v.
Memberikan ganjaran
yang sesuai dalam pengajaran.
c)
Faktor
fizikal
Faktor fizikal melibatkan
deria pendengaran dan penglihatan. Ketidakupayaan pelajar mendengar dengan baik
dan jelas akan menggagalkannya membuat diskriminasi bunyi kata dan teks
keseluruhannya. Ia juga memerlukan daya penglihatan yang jelas bagi mengenal
pasti makna daripada teks. Sekiranya pendengaran dan penglihatan tidak
berfungsi dengan baik, ia bukan sahaja menyebabkan pelajar mendiskriminasikan
huruf malah ia menyumbang kepada masalah membaca. Antara
masalah dalam faktor fizikal ialah seperti :
i.
Permintaan
yang kerap supaya sesuatu penerangan diulang.
ii.
Ucapan
atau sebutan yang tidak jelas.
iii.
Kebolehan mengeja
lemah.
iv.
Tidak dapat memberikan
perhatian.
d)
Faktor
persekitaran
Persekitaran di rumah juga banyak memainkan peranan
dalam menentukan kebolehan membaca termasuklah tahap pendidikan ibu bapa,
kegiatan sosiobudaya, pendapatan, kestabilan emosi, corak interaksi dan
komunikasi serta sikap ke atas pembelajaran. Ahli keluarga khususnya ibu bapa
adalah model dalam tingkah laku, tabiat dan suka membaca. Peranan keluarga mewujudkan suasana membaca yang
merangsang dan penyediaan bahan juga mempengaruhi membaca. Pelajar juga melihat
sebab keluarganya membaca. Antara sebabnya ialah untuk mendapatkan maklumat,
dunia atau peristiwa komuniti, mencari hobi atau minat yang baru. Sekiranya,
keluarga itu sendiri tidak memupuk minat dalam diri pelajar, hal ini akan
menyebabkan wujudnya masalah membaca dalam kalangan membaca sehingga
membantutkan proses pengajaran dan pembelajaran.
Persekitaran sekolah juga mempengaruhi kebolehan membaca
pelajar. Sekiranya sekolah tidak menyediakan persekitaran yang sesuai bagi
membaca, ia boleh mewujudkan masalah membaca dan memberikan kesan psikologi
kepada pelajar untuk tidak mempunyai minat membaca. Maka, tingkah laku guru
dalam mengendalikan bilik darjah amat mempengaruhi kebolehan membaca.
Contohnya, guru perlu menyediakan bahan bacaan yang sesuai, jenis soalan yang
baik dan memberi dorongan serta pengukuhan kepada pelajar. Apabila bahan bacaan
yang dibaca oleh pelajar adalah menarik minat mereka, mereka akan memberikan
respon yang positif dan mudah bagi mereka untuk bertindak balas berdasarkan
pengajaran guru. Maka, masalah membaca dalam kalangan pelajar juga dapat
diatasi dengan baik.
Masalah membaca dalam kalangan pelajar juga dipengaruhi
oleh persekitaran komuniti. Pembaca menggabungkan pengetahuan dan nilai yang
ada dalam komuniti dengan perspektifnya sendiri bagi membezakan tahap
pembacaan. Contohnya, pengalaman berkerja di ladang, hidup di kawasan setinggan
ataupun di bandar kecil mempunyai perbezaannya tersendiri. Lebih banyak
pengalaman dalam komuniti serta lebih banyak penglibatan dalam aktiviti, maka
semakin kaya pengetahuan latar pembaca yang diperoleh semasa membaca. Begitulah
sebaliknya.
No comments:
Post a Comment